Så har svenskarna googlat 2023

Hur djupt ligger Titanic? Vad betyder Slay? Och varför är Australien med i Eurovision? Ja, det är frågor man kan ställa sig - och det har många svenskar gjort under 2023. Verktyget Google Trends har listat vilka sökningar som trendat under året när det kommer till allt från filmer, idrottsprofiler och olika frågeställningar. Nedan kan du se hela listan över trendade sökningar under året:

Filmer

  1. Oppenheimer.

  2. Barbie

  3. Everything Everywhere All at Once

  4. Triangle of Sadness

  5. Killers of the Flower Moon

Filmsommaren präglades av Barbenheimer och även om Barbie slog Oppenheimer gällande biobesökare så var sökintresset större när det kommer till Oppenheimer. Röd linje = Oppenheimer, blå linje = Barbie

Sökningar innehållandes “Hur?”

  1. Hur mycket får jag i elstöd?

  2. Hur djupt ligger Titanic

  3. Hur gamla är Marcus och Martinus?

  4. Hur ofta tänker du på romarriket?

  5. Hur dog Mats Löfving?

Här ser vi trenden för söktermen “Hur mycket får jag i elstöd” under 2023 där peaken inträffade näst sista veckan i februari. Trenden är sett till ett index från 0-100 där 100 är peaken under perioden.

Sökningar innehållandes “Vad?”

  1. Vad är Hamas?

  2. Vad är lyrik?

  3. Vad händer i Israel?

  4. Vad är Wagnergruppen?

  5. Vad betyder Slay?

Vad betyder “Slay” egentligen? Google Trends anger att det är en sökning som trendat under året när det kommer till söktermer som innehåller “vad?”. Men här ser vi att det började redan under 2022 och att peaken uppnådes i oktober föregående år. Kort och gott innebär “slay” slangmässigt att man göra något bra.

Sökningar innehållandes “Varför?”

  1. Varför krigar Israel och Palestina?

  2. Varför bojkotta Marabou?

  3. Varför sjönk Estonia?

  4. Varför är Australien med i Eurovision?

  5. Varför mördades Tove?

Varför är Australien med i Eurovision egentligen? Ovan ser vi trenden för den sökningen och när peakar den? Mellan 7-13 maj förra året och tävlingen hölls just mellan den 9-13 maj, så sannolikt var det många som satt hemma i TV-soffan och googlade just efter detta.

Idrottsprofiler

  1. David Beckham

  2. Jonna Adlerteg

  3. Zećira Mušović

  4. Bojan Djordic

  5. Sarah Sjöström

Intresset för David Beckham nådde föga förvånande en peak under oktober när hans dokumentär släpptes på Netflix.

…och zoomar vi ut lite och tittar på intresset för David Beckham i ett längre perspektiv (från 2004 till idag) så ser vi att det faktiskt aldrig nått höjden som nu i oktober.

Kändisar

  1. David Ritschard

  2. Loreen

  3. Marie Bergman

  4. Lena Endre

  5. Andrew Tate

Den röda linjen här visar på söktrenden för Loreen och där ser vi tydligt att det är under svenska melodifestivalen och sedan Eurovision som intresset för henne når sina toppar. Den blå linjen anger David Ritschard och peaken som sker i augusti sammanföll med hans medverken i Allsång på Skansen.

Tech och spel

  1. ChatGPT

  2. Iphone 15

  3. Hogwarts Legacy

  4. Baldur’s Gate 3

  5. Blooker

ChatGPT (blå linje) och spelet Hogwarts Legacy (röd linje) har varit på tapeten rejält under 2023. Och vi ser att sökintresset för ChatGPT började i mitten av juni 2023 och sedan dess bara stigit - vart tar det vägen under nästa år?

TV-serier

  1. The Last of Us

  2. Händelser vid vatten

  3. Barracuda Queens

  4. Nattryttarna

  5. Ondskan

Den röda linjen ovan visar på sökintresset för serien “The Last of Us” och där ser vi tydligt att det peakar när första avsnittet släpps och sen dalar i takt med att resten av säsongen släpps. Men jämför vi mot svenska serien “Barracuda Queens” så ser vi att intresset över tid för “The Last of Us” ändå håller i sig under en längre period då man släppte ett nytt avnitt i veckan till skillnad mot “Barracuda Queens” där allt släpptes på en gång.

Google Trends är ett användbart verktyg för att undersöka säsongsmässiga trender för söktermer och intresse för olika varumärken. Verktyget visar även geografisk data vilket kan hjälpa till att se lokala skillnader i intresse. Vill du testa verktyget själv? Klicka här och kör!

Nästa
Nästa

Advantage+ målgrupper i Meta