Advantage+ målgrupper i Meta

Under sista året har Meta har mer och mer rullat ut Advantage+ targeting, som strävar efter att hjälpa plattformens annonsörer att uppnå bättre resultat. Genom att "lita på algoritmen" får Advantage+ friheten att fatta beslut kring vilka användare som ska nås mot uppsatt önskat kampanjmål.

Vad är egentligen Advantage+ Targeting?

När du ser "Advantage+" på Meta-plattformen kan du enkelt ersätta den termen med "Automatiserad" och förstå innebörden.

Advantage+ targeting förenklar processen genom att låta Meta bestämma vilka som bör se dina annonser. Om du vill ge förslag på vilka du vill rikta dig till, kan du göra det, men Meta kommer att använda sin egen AI-teknik för att avgöra den mest lämpliga målgruppen för önskat resultat.

Hur funkar Advantage+ Targeting?

För de annonsörer som vill ha mer kontroll finns två ytterligare alternativ:

1. Målgruppskontroll.

Målgruppskontroll låter dig sätta obligatoriska kriterier för dina kampanjer, som geografiska platser, minimiålder och anpassade målgrupper, och Meta kommer inte att ignorera dessa krav.

2. Målgruppsförslag.

Genom Målgruppsförslag kan du välja anpassade målgrupper, åldersintervaller, kön och detaljerade mål för att hjälpa Meta's AI att rikta in sig på rätt målgrupp. Allt i Advantage+ betraktas som förslag men underlättar den inledande testningen.

Hur Skiljer Sig Advantage+ från den manuella inställningen?

Rent funktionellt liknar Advantage+ i stort sett bred eller öppen målgruppsinrikting. Öppen riktning innebär att du lämnar den detaljerade målgruppsinriktningen öppen och ger Meta möjligheten att rikta in sig på vem som helst inom det geografiska området och åldersintervallet du valt. Detta har varit en framgångsrik strategi på Meta under några år, där plattformen reagerar snabbt baserat på data.

Advantage+ -inriktning följer samma princip, men istället för att tala om för algoritmerna vem de ska rikta sig mot, berättar du för dem vem de inte ska rikta sig mot. Detta ger algoritmerna frihet att testa sig fram till den mest lämpliga målgruppen.

I teorin innebär färre begränsningar bättre resultat. Men hur väl stämmer detta i praktiken? I en testkampanj som vi gjort visade det sig att Advantage+ genererade resultat till en lägre kostnad per lead (CPL) jämfört med intresseinriktning. Men, som med alla strategier, är det viktigt att överväga kvaliteten på dessa leads för att helt veta effekten.

Slutsatser

Advantage+ targeting ger annonsörer en automatiserad väg till bättre resultat på Meta-plattformen. Genom att förenkla processen och låta algoritmerna styra öppnar det upp för ökad flexibilitet och potentiellt effektivare kampanjer. Men, som med varje ny funktion, kräver det övervakning och anpassning för att säkerställa att kvaliteten inte kompromissas.

Med tanke på Metas pågående strävan att minska kostnader och förbättra användarupplevelsen, är Advantage+ targeting en spännande utveckling. Det återstår att se hur annonsörer kommer att anpassa sig till denna nya automatiserade strategi och om den kommer att bli en ny standard inom marknadsföring på Meta-plattformen.

För nu är det definitivt en nyckelkomponent för dem som söker effektivitet i sina kampanjer!

Föregående
Föregående

Så har svenskarna googlat 2023

Nästa
Nästa

Always On Media är nu Google Parter